پيشينه تاريخي شهرستان تفرش

معرفي شهرستان تفرش

 پيشنه تاريخي شهرستان تفرش: 

محدوده فعلي تفرش جز متصرفات مادها ، هخامنشيان و اشكانيان بوده از دوره ساسانيان قبور حوض گونه زرتشتيان و بعض قلاع به يادمانده است و بعد از آن در زمان طاهريان و صفاريان و سامانيان و آل بويه و غزنويان نيز با وجود عدم وجود آثار ، جزو متصرفات آن به شمار مي رفته در دوره سلجوقيان نام تفرش به صورت طبرس رواج پيدا كرده وبرخي از بزرگان و علما خود رابه آن منسوب و مقلب نموده اند به طور مثال كنيه طبرسي ويژه رجال شيعه بوده و مورد اصلي آن نيز كتب اماميه است و اين انتساب با اين كه از عدد انگشتان دست تجاوز نمي كند، مشخص كننده نفوذ اماميه در تفرش و رواج آن از ديرباز است . در دوره خوارزمشاه تفرش دهستاني در محدوده اقليم عراق (اراک) بوده است و در فاصله سال هاي 740-838 در حدود متصرفات آل جلاير محسوب مي شده است. 

 

پيشنه تاريخي شهرستان تفرش
از مغولان و تيموريان هيچ اثري در تفرش ديده نمي شود ولي تفرش در روزگار صفويه بويژه پادشاهي شاه عباس بزرگ رو به آباداني نهاده است ومردم تفرش با انجام خدمات برجسته در دستگاههاي حكومت صفوي نفوذ نمود تفرش در ايام سلطنت افشاريان تا سال 1218 جزو متصرفات ايشان بوده است تختگاه زنديان شيراز و خاك تفرش در آن روزگار جزء متصرفات آنان بوده است. 
و در اين زمان مكتب خانه هاي متعددي در تفرش تاسيس شده كه نوجوانان در آن به فرا گرفتن مقدمات فارسي و تعلم قرا، مي پرداخته اند در دوران قاجاريه است كه مرداني از تفرش در كار سياست مملكت وارد مي شوند و در راه خدمت به ايران حتي از بذل جان خود نيز دريغ نمي ورزند باز در همين دوره است كهبه سبب توجه پادشاهان قاجار به منطقه روحانيان و علماي مذهب عده اي از سادات بني فاطمه تفرش در دستگاه حكومت رشد كرده تا جايي كه به مناصب بزرگ گمارده مي شوند و يكي از ويژگي هاي دوره قاجاريه گسترش مكتب خانه ها و تكثير و فراواني ميرزاها در تفرش آشتيان و فراهان است ولي روي هم رفته جامعه تفرش در دوره قاجاريه دهقاني ولي غير متحجر بوده است. 

در سال 1316 خورشيدي كشور ايران از نظر جغرافيايي به ده استان تقسيم شد و سلطان آباد با شمول قصبه هاي تفرش فراهان، آشتيان و غيره به شهرستان تبديل و به نام اراك ناميده شد و تفرش تبديل به بخش گرديد تا بالاخره در سال 1342 تفرش با شمول بخشهاي فراهان، آشتيان، خلجستان، و نيز دهستان رودبار به شهرستان تبديل شد و با مشاركت مردم، خيابان هاي وسيع در مركز شهر ايجاد گرديد. 
درباره وجه تسميه نام تفرش مردم را بر اين باور است كه تفرش در اصل گبرش بوده است و اين توجيه شايد بدين سبب است كه در سده هاي قبل و حتي صدر اسلام گبرها و زرتشتيان در اين جلگه و نقاط مجاور آن از جمله فراهان و آشتيان سكونت داشته اند در متون جغرافيايي اسلام گاهي نام تفرش طبس و يا طبرش آمده است. 


معرفي دهستان هاي تابع شهرستان تفرش 

الف: بخش مرکزي (تفرش)
1- دهستان بارزجان : 
اين دهستان در شمال و در مجاورت شهر تفرش قرار گرفته و بيشتر روستاهاي اين دهستان در مناطقع كوهستاني واقع گرديده است بدليل كمي زمين در روستاها گذران زندگي اهالي از طريق باغداري و دامداري است محصولات كشاورزي علاوه بر مقادير كمي غلات و حبوبات ميوه هاي درختي است كه گردو و بادام در راس آنها قرار دارد واهالي مازاد توليد خود را به شهرستان هايي نظير قم صادر مي كنند وآب و هواي روستاها به دليل كوهستاني بودن سرد و زمستاني هاي طولاني بر منطقه حكمفرماست. 
گر چه تردد در تعدادي از راههاي در فصول بارندگي بسختي صورت مي گيرد ولي وجود راههاي شوسه در حوزه دهستان ارتباط روستاها را مسير نمود نداشتن زمين كافي و آب و هواي سردسير موجب گرديده تا اهالي با زحمت و تلاش زياد به مشكلات فائق آمده و مايحتاج كشاورزي خود را تامين كنند. 

2- دهستان خرازان : 
يكي از دهستان هاي استثنائي است كه بدليل داشتن موقعيت جغرافيايي خاص و محدود بودن در ميان رشته ارتفاعات صعب العبور امكان دسترسي اهالي روستاهاي محصور در اين منطقه طبيعي تنها از سه راه به دنياي خارج وجود دارد كه عبور از هر سه راه به سختي امكان پذير مي باشد نام خرازان از گردنه اي به همين نام گرفته شده است. 

3- دهستان رودبار : 
كليه روستاهاي دهستان رودبار در منطقه اي كاملا" كوهستاني قرار گرفته و از گذشته دور اين محدوده بنام دهستان رودبار معروف بوده است ارتفاعات رفيع و صعب العبور كليه مناطق اين دهستان را در برگرفته كه به همين دليل روستاها داراي زمين كشاورزي كافي نبوده و روستائيان سرد و طولاني حاكم بر روستاهاست فعاليت هاي چشمگير اهالي موجب گرديده است كه اهالي خود توليدات مورد نياز كشاورزي خود را تهيه كنند ¸فرآورده هاي خشكبار را به شهرهاي همجوار صادر نمايند راههاي ارتباطي شوسه است كه در تعدادي از ان ها رفت و آمد در زمستان به سختي صورت مي پذيرد. 

4- دهستان کوپناه 






نظرات شما عزیزان:

سهیلا
ساعت2:19---24 مرداد 1394
کسب درآمد از اینترنت به روش ۹۴ و تضمینی(جدید!!)

اولین جزوه ی تالیف شده در سال ۱۳۹۴ با امکانات موجود در ایران و بدون هیچ کسب درآمد از کلیک و … از اینترنت برای یک شروع عالی!!

متفاوت با جزوه های بدرد نخور و تقلبی کلاهبرداران کسب درآمد از اینترنت

.
با پرداخت فقط ۷۰۰۰ تومان (پول ۱ ساندویچ)پولدار

شوید!

.
.
« این رو بدونین اگه تو این دور و زمونه پول نداشته باشی حتی بهت نگاه هم نمی کنن !!! »
برای اطلاعات بیشتر به آدرس سایت درج شده مراجعه نمائید!
قربوووونت فداااااااات ستاره بچینیییییی جای شپش تو جیبت پول جابجا کنیییییی بوس بوس خداحفظ


میثم
ساعت13:09---19 بهمن 1390
سلام همشهری جدیدترین و داغترین اخبار شهرمان را در این وبلاگ ببینید.
اگر دوست داشتید مرا با آدرس بالا لینک نمایید


م.د
ساعت11:55---7 بهمن 1390
سلام من خودم تفرشی هستم سایتتون عالیه فقط اگه میشه یکم مطالب بیش تری بگذارید

مهرزاد
ساعت18:35---30 بهمن 1389
salam doste man mamnoon az matalebet khaste nabashid man upam ye sar bezan khoshhal misham musicha va filmhaye daghe daghi gozashtam vase down montazeretam bye

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 29 آبان 1398برچسب:تفرش,ساعت 22:55 توسط داود مشهدي|


آخرين مطالب
» حسینعلی خان مصفا تفرشی معروف به نکیسا
» عکسهایی از طبیعت زیبای مرگه
» دره چندلان
» كاروان عاشورا
» روستاي كبوران
» بازرجان
» آسياب هاي تفرش
» قلعه هاي تفرش
» علامه طبرسي
» آب انبار موزه بلور
» اماكن ديدني تفرش
» امامزاده احمد كوهين
» منزل تاريخي ميرفخرايي
» استاد عباس سحاب
» عكسهايي از چهار فصل تفرش
» آب انبار مشهد
» ماه محرم در تفرش
» ابراهيم كاريابي پدر عمران وآباداني تفرش
» امامزاده محمد
» تفرش مهد تعزيه كشور
Design By : Pars Skin